Vad jag gör på Öland
Veckan innan jobbet drar igång ordentligt spenderar jag på Öland. Jag kom hit i måndags och har redan hunnit med en hel del, jag har solat, läst runners world och utvandrarna, lyssnat på Martina Haags vinterprat, sprungit 11 km över alvaret, varit på yoga, klappat Jameson och vaknat av fågelkvitter tidigt varje morgon. Löpturen över alvaret kallas juldagsrundan, och nu när alla i familjen är löpare är det en stenhård traditon, den ska bara utföras. Så jag och pappa gav oss ut igår eftermiddag, jag var lite seg efter en dag i solen, men vi sprang iväg. Efter två kilometer i Slottsskogen kom vi ut på Alvaret, varpå pappa började förhöra mig på olika typer av fågelkvitter. Vilken fågel är det där, frågade han om kvittret, och jag drog till med en koltrast. Pappa suckade. Det var tydligen fel, gulsparv var det rätta svaret. Nästa då, vilken är det nu som vi hör? Jag undrade i mitt stilla löpande sinne hur fan jag ska veta det! Men jag fick en ledtråd, vilken fågel är det som drillar högt i skyn? Lärkan. Bra Ellen! Vi fortsätter springa och pappa meddelar att det blåser en sydostlig vind över Alvaret, det är tydligen ovanligt. I min värld heter det dock bara motvind. Vi springer över stenar, grenar, kor och taggar, kryper genom stängsel och hoppar över murar, och jag saknar asfalten. När vi springer nerför helvetesbacken (den heter det) säger pappa att jag ska springa in på stigen till höger, men jag ser ingen stig, bara massa stenar och grenar. Men den finns tydligen där, och jag springer, glider och går nerför, tills vi äntligen kommer ner till skogen igen, och jag kan springa på riktigt den sista kilometern, utan att hela tiden titta på var jag sätter fötterna. Väl hemma får vi vila lite, innan det är dags för kvällens yogapass. Inte konstigt att min pappa kallas adhd-peter. Fast jag kanske fått en släng av det också, för jag ska ut på Alvaret idag igen. Ska bara sola först. 
Direkt efter rundan hemma i trädgården. 
Detta är taget från bussen, men här sprang vi. 
Ett bevis på en tidig löparkarriär. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress