Vad som inte bör läsas i sommar
När jag börjar på en ny bok eller ser en ny film märker jag fort om de är något för mig. Jag kan snabbt stänga av filmen eller lägga ifrån mig boken om de inte faller mig i smaken, något som min kära sambo tycker är ett märkligt beteende. Man kan inte via filmens intro eller bokens framsida om de är någotr att ha, hävdar han, men jo, det kan man visst. Så här kommer min lista på böker att undvika. Och nej, jag har inte läst alla, men jag har ändå en bestämd åsikt om dem. 
 
Hyptnotisören, av Lars Kepler
Detta är nog den sämsta deckare jag läst. Spännande, ja visst, men under hela läsningen såg jag de båda författarna framför mig, hur de satt och diskuterade hur och vad de skulle skriva, en syn som inte gjorde berättelsen det minsta trovärdig. Jag minns även att jag hoppade över väldigt många i min mening onödiga partier, som inte gjorde något för storyn. Nej, läs gärna deckare, men välj någon av Håkan Nesser eller Johan Theorin istället. Dock kan ni skippa Skumtimmen, den var lite trist. 
 
The Game, av Neil Strauss
Nej, jag har inte läst hela. Jag har läst lite i början och blivit utsatt för diverse raggningsförsök av killar som läst den, och jag kan inte säga det nog: De funkar inte! Och visst, det är kanske lite 2005 att skriva om denna bok, men likt förbannat står den numer i min bokhylla (fast Joseph säger att han inte läst den). Så köp den inte, läs den inte, utan var dig själv och ta inte på dig en cowboyhatt när du går ut. 
 
Dödsmässa, av Arne Dahl
En annan bok som står i min bokhylla sedan jag blev sambo är denna. Jag började läsa den i vintras någon gång, men jag blev så sjukt irriterad på storyns inkompetenta poliser som inte kunde lösa bankrånet. Eller det kanske de gjorde tillslut, jag slutade läsa innan de eventuellt kom så långt. Onödig läsning som bör skippas. Se en thriller istället. 
 
Den unge Werthers lidanden, av Johann Wolfgang von Goethe
Denna bok har jag läst i min utbildning, men jag ville bara dö tråkighetsdöden när jag läste den. Ja, det är en klassiker, och ja, den är ett utmärkt exempel på hur man skrev under romantiken, men så irriterad som jag blev på den unge Werther blir jag sällan på en karaktär. Jag ville bara ruska om honom och skrika åt honom att Lotte, som han trånar efter, inte är intresserad utan ska gifta sig med en annan. Fatta det. Ingen bok jag kommer tvinga mina framtida elever att läsa. Jag vill ju att de ska gilla mig. 
 
Med detta sagt så vill jag uppmana till att fortsätta läsa, för man vet ju vad som är bra läsning när man vet vad som är mindre bra. Och det är helt okej att sluta läsa en bok efter en eller ett par sidor om man inte roas av den, livet är för kort att tvinga sig igenom böcker eller filmer av ren princip. Stäng av, ställ undan, läs något annat och fråga gärna mig om fler boktips, jag har endel på lager!
 
Joseph

Fast jag HAR ju läst The Game, det var med Sombrero på huvudet som jag landade dig!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress