Det stora bokinlägget
Förutom att springa älskar jag att läsa. Jag har ofta två, tre böcker på gång på samma gång, och jag läser den som jag är sugen på för tillfället. En kanske passar på den långa tunnelbanefärden till jobbet, en passar när jag solar och en passar att läsa i när jag gått och lagt mig. Som den blivande svensklärare jag är tänkte jag att denna sommar skulle gå i klassikernas tecken, och jag har snart plöjt Utvandrarna, en helt fantastisk bok som jag rekomenderar alla som är det minsta litteraturintresserade att läsa. 
 
Nu i semestertider tyckte jag att det var på sin plats att jag delar med mig av mina topp fem bästa böcker, och vilka de är var ett enkelt val att göra. Så mina vänner, här kommer Ellen Svahns boklista, en lista med böcker alla bör läsa både för nöjes och allvarets skull. De sker dock utan inbördes ordning. 
 
 En sorts kärlek, av Ray Kluun
En helt makalös kärlekshistoria om en man som är konstant otrogen mot sin fru som får bröstcancer. Jag läste den förra sommaren när jag och Joseph var i Barcelona och kunde inte slita mig. Den lästes ut på planet hem, och jag försökte dölja hur tagen jag faktiskt blev. Jag är inte så blödig och gråter sällan till film och desto mindre till böcker, men denna bok gjorde att jag snyftade till både en och två gånger. Läs den.
 
Levande och döda i Winsford, av Håkan Nesser
Jag har läst nästan alla av Nessers böcker, men det var när han slutade skriva deckare och började mer med mystiska kriminalromaner som jag verkligen fastnade. Denna bok är en historia om en kvinna som flyttat till den engelska landsbygden av en anledning man inte riktigt vet, och jag lovar, man vill veta varför. Extremt fängslande läsning. Läs den också. 
 
 Egenmäktigt förfarande, av Lena Andersson
Denna bok läste jag förra veckan. Jag började på tunnelbanan till jobbet på lördagen, och läste ut den i solen i Hammarby Sjöstad på måndagen. Den handlar om en kvinna som blir dödligt förälskad i en man som inte visar samma intresse för henne som hon gör för honom, och man som läsare får följa hennes tankar och besatthet i en fantastisk skildring om tankens makt. Språket författaren använder liknar inget annat jag tidigare läst, boken är värd att läsa enbart för den skull om man så vill. Läs även den. 
 
Hatet, en bok om antifeminsim, av Maria Sveland
Jag läste denna bok förra våren, och det är en dokumentär om feminism och dess motståndare. Jag läste ut den på en dag, jag satt i min soffa från morgon till kväll och kunde inte slita mig. Förmodligen hade jag något att plugga den dagen, men jag la allt åt sidan för att läsa denna fruktansvärda skildring av hat gentemot kvinnor och feminsiter. Denna bok bör alla läsa, men särskilt de som tycker att feminismen gått för långt, inte behövs i Sverige eller att feminister är ett gäng vita, kränkta medelklasskvinnor som dricker rödvin och hittar på saker att slåss för. 
 
Frankenstein eller den moderne Prometheus, av Mary Shelley
Jag har läst denna bok två gånger, båda gånger i min utbildning. I vintras skrev jag även en b-uppsats om den och jag kommer defenitivt att använda mig av den i min framtida undervisning. Boken är från början av 1800-talet, och berättar bland annat om Monstrets försök att anpassa sig till en värld som inte vill ha honom i den, och vad det får för konsekvenser. Ett ämne som är lika aktuellt än idag med andra ord. Läs. 
 
 
Gå nu till närmaste bibliotek och haffa dessa böcker. Vid ett senare tillfälle kommer en lista på böcker att undvika. Trevlig läsning!
 
Amandla

Den holländska boken står sedan några år också i min hylla, nu blir jag riktigt sugen på att läsa den med! Kan varmt rekommendera Frihet av Jonathan Franzen, otroligt mäktig roman, och himlar roliga knorr på slutet. Så bara MÅSTE du läsa Ru av Kim Thuy och Vi kom över havet av Julie Otsuka! Två helt fantastiska berättelser om asiatiska kvinnor som flyr/flyttar till Amerika. Båda böckerna är helt fantastiska och jag skulle sjukt gärna vilja spendera uppsatser med dem!

Svar: Kul att du får lust att läsa boken! Ska absolut kolla upp dina tips, vi kom över havet ligger redan på min läslista!
ellen

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress