Vad som händer efter fem år på lärarutbildningen eller när jag tog examen
Söndag 14 juni 2015. Jag ska ta examen. Jag har pluggat i fem år, och nu ska jag ta examen. I ny, vit spetsklänning satte jag mig nervös och förväntansfull för sista gången på tåget mot Uppsala med en stor cappuccino i handen. Frida i ny svart långklänning väntade på mig, även hon nervös och förväntansfull. Jag var glad. Det var overkligt. Jag ska ta examen. 

Samling i Uppsala universitetshus. Alla har nya klänningar, nya kostymer och nya skor, på damtoaletten trängs nervösa och förväntansfulla soon to be lärare framför den stora spegeln, det doftar hårspray, och puderrester ligger i handfatet. Jag kammar mig och målar läpparna röda. Andas. Jag ska ta examen. 

Ute på den stora trappan utanför Uppsala universitetshus fotograferas vi. Alla ler tills munnen krampar. Det har regnat hela morgonen, men nu är det uppehåll. Shit, jag ska ta examen. 

Vi övar på intåget i aulan. 182 nervösa och förväntansfulla 2 timmar från att bli lärare går i takt till musiken. Vi sätter oss på våra platser och försöker memorera var vi sitter och vilken hand vi senare ska ta emot diplomet med. Ingen vill göra bort sig. Jag tittar runt. Andas. Jag ska ta examen. 

Klockan slår 13. Vi tågar in, precis som vi övat. Vi sätter oss på våra platser, alla kom ihåg. Vi lyssnar på tal. Vi lyssnar på en kör. Jag tar emot mitt diplom, med rätt hand. Jag applåderar så hårt att ringen på mitt finger skrapar upp ett sår som börjar blöda. Vi tågar ut. Publiken står upp, fotograferar, filmar. Jag är inte längre nervös och förväntansfull. Jag är glad. Det är overkligt. Vad hände just? Jag tog examen. 









Träningsblogga - Ida

Åh, stort grattis!!!

Svar: Stort tack!
ellen

Anonym

Grattis! Vad fint att ha en diplomutdelningscermoni. Det hade inte jag i Göteborg. Min examen blev mer: Oj hoppsan! Var det allt!? Men återigen GRATTIS till ett fantastiskt yrkesval! Sträck på dig och var stolt. Du är ovärderlig!!!

Svar: Stort tack!
ellen

Mary

Grattis, du kommer säkert att bli en fantastisk lärare och det behövs fler fantastiska lärare :)

Svar: Tack, vad glad jag blir! ⭐️
ellen

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress