Göteborg v/s Stockholm - sanningen
Nu när jag bott i Stockholm snart ett år kan det vara på sin plats för en utvärdering. Vilka är egentligen skillnaderna mellan Göteborg och Stockholm? Var Stockholm som jag trodde? Saknar jag Göteborg? Det och mycket mer kommer nu avhandlas. 
 
1. Skolan. Här vinner Stockholm överlägset. Eller Uppsala då, eftersom det är där jag pluggar. Uppsala universietet är allt som inte Göteborgs universitet är. Det är hårt, det finns inga daltande lärare och man kommer inte undan om man inte läst vad som ska läsas. Allt jag saknade för ett år sedan finns i Uppsala. Lite långt att åka bara, men det är rätt skönt att sova på pendeln.  
 
2. Boendet. Jag älskar vårt läge här. Jag älskar att se vattnet varje dag, att det är nära till naturen, att det är hyfsat centralt. Och framförallt älskar jag vår balkong och att jag bor med mannen jag älskar. Det som drar ner betyget är priset och de få kvadratmeter vi bor på, dubbelt så mycket pengar för samma yta som Göteborgsboendet. Men killen jag bor med väger ändå upp det. Så Stockholm vinner här med. 
 
3. Tillgängligheten. I Stockholm finns allt. Jag kan få tag på vad jag vill här. Problemet är bara att jag är rätt nöjd med vad jag har, så jag behöver inte allt det där man kan få hela tiden egentligen. Och tillgängligheten har sitt pris, färden, som för oss till nummer fyra. 
 
4. Kollektivtrafiken. I Stcokholm måste man åka kollektivt. Och det är lätt, visst. Tunnelbanorna går hela tiden, och de går snabbt. Göteborgs spårvagnar gick långsamt och inte så ofta som man skulle vilja. Men jag är inget fan av att åka kollektivt. Jag vill hellre gå eller cykla, vilket jag gjorde konstant i Göteborg. Men när det tar 50 minuter enkel väg till jobbet med tvärbana och tunnelbana är det svårt med alternativa ressätt. Göteborg vinner. 
 
5. Jobbet. När jag slutade på Holmens Herr i Götebrog var jag övertygad om att jag aldrig skulle kunna få ett lika bra jobb igen. Väl i Stockholm fick jag två jobb, och jag trivs oerhört bra på mitt nuvarande. Jag är enormt tacksam över att ha ett jobb jag trivs med att gå till varje helg, men Holmens är alltid Holmens. Svårt val det där. Blir nog lika. 
 
6. Umgänget. Mina bästa vänner och syster bor i Göteborg. Göteborg vinner. De får flytta hit. Kom igen, det blir kul!
 
7. Löpningen. Här vinner Stockholm. När Joseph bodde i norra Djurgårdsstaden brukade jag springa på Gärdet och runt Djurgården vilket var fantastiskt vackert. Här i Hammarby Sjöstad är löprundorna förföriska med vattnet, skogen och utsikten. Slår lätt Delsjövägen. 
 
Enligt denna lista står det rätt lika mellan dessa båda städer. Det jag mest ogillar med Stockholm är kollektivtrafiken (för mycket folk som trängs) och de höga bostadspriserna. Men samtidigt är Stockholm hänförande vackert. Vi får se vad framtiden bringar. 
 
Stockholm
 
Göteborg
Stockholm
Göteborg
Göteborg
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress